>

پاورپوینت انواع بادگیر و شیوه ساختار آنها

مرجع کد و آموزش

کد هر 24ساعت یک بار پاپ آپ نیو تب باز میکند

بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما

موضوعات

نویسندگان

آخرین نطرات کاربران

Janetguawl - - 1397/11/12
سودا - ببخشید این موزه کجاس؟
پاسخ: با سلام دوست عزیز این موزه برای مکان خاصی نیست، طراحی شده مهندسین سایت بروزکد هستش. - 1395/8/14
elik - مجتمع اداری تجاری - 1394/8/3/broozkad
payam_mb - دمت گرم - 1394/7/17/broozkad
nazanin - سلام پلان کودکستان نما برش سایت پلان پرسپکتیو داخلی و خارجی داشته باشه - 1393/12/14/broozkad
احمد عذاراصل - دانلود پروژه معماری سیرتحول هتل در جهان
- 1393/11/16
سهراب احسانی - با عرض سلام و خسته نباشید
من به عنوان مترون یک بیمارستان در کرمانشاه خواستار طراحی یک بخش icu در فضای 750 متر مربع با به تخت بستری هستم.
با تشکر فراوان
منتظر جوابتون هستم
پاسخ:دوست عزیز جهت هماهنگی بهتون ایمیلی زده میشه - 1393/11/16/broozkad
قیمت پرینتر - ممنون از سایت عالیتون
لایک دارین
مرسی - 1393/11/8
ali - - 1393/10/1/broozkad
سلیمی - سلام تبریک میگم وب بسیار خوبی دارید
موفق باشید
یا حق - 1393/9/28

امکانات جانبی

پاورپوینت انواع بادگیر و شیوه ساختار آنها

بازدید: 3675

پاورپوینت انواع بادگیر و شیوه ساختار آنها

پاورپوینت انواع بادگیر و شیوه ساختار آنها

پاورپوینت انواع بادگیر و شیوه ساختار آنها

توضیحات:پاورپوینت انواع بادگیر و شیوه ساختار آنها

´مقدمه

بادگیرها سازه هایی هستند که از قرن ها پیش در مناطقی از خاورمیانه و مصر با آب و هوای گرم و خشک و گرم و مرطوب,به منظور جابه جایی و خنک کردن هوای ساختمان ها مورد استفاده قرار می گرفته اند.در واقع,کارکرد اصلی بادگیرها,هدایت هوای بیرون به داخل ساختمان,خنک کردن نسبی و برقراری جریان طبیعی هوا در محل کار و سکونت مردم در شهرها و نقاط مختلف بوده است.بادگیرها برای برقراری جریان هوا در آب انبارهای عمومی و خنک نگه داشتن آب در این آب انبارها نیزکاربرد داشته اند.ایران از جمله کشورهایی است که با توجه به نوع معماری و آب و هوای آن,به ویژه در شهرهای جنوبی و حاشیه ی کویر,از بادگیرها در شکل و اندازه های مختلف بهره گرفته است.
بررسی معماری سنتی و بافت شهرها و روستاهای مرکزی,جنوبی و کویری ایران نشان میدهد که عواملی نظیر آب و هوای گرم و خشک یا گرم و مرطوب و وجود بادهای شدید فصلی,تاثیر به سزایی در ساخت و استفاده از بادگیرها داشته اند.آب و هوا و نوع اقلیم,از پدیده هایی است که انسان همواره در طول هزاران سال,با بهره گیری از تجارب خود,به نوعی با آن مقابله کرده است.شهرها,روستاها و مناطقی که در حاشیه ی کویر و نواحی گرم و خشک ایران قرار دارند به علت شرایط اقلیمی حاکم,ویژگی ها و ساختار معماری خاص خود را دارند که آفتاب سوزان روز,خنکی هوای شب,بارش اندک نزولات آسمانی همراه با تبخیر بسیار سریع,هوای خشک با رطوبت نسبی پایین,بادهای شدید,طوفان های شن و تفاوت دمای محسوس بین آفتاب و سایه,از جمله ی این ویژگی هاست.

 

´تاریخچه

از قدمت و تاریخچه ی بادگیرها اطلاعات دقیق و جامعی در دست نیست.ولی آن چه مسلم است با توجه به آشنایی ایرانیان باستان به خصوصیات جریان هوا و کاربرد بادگیرها از دیرباز,میتوان به جرات اختراعشان را نیز به ایرانیان منسوب کرد.روزنتال در پژوهش خود درباره ی پیدایش و گسترش بادگیرها بر این باور است که این سازه در ایران اختراع شده و در روزگار خلافت عباسیان,ساخت آن محدود به منطقه ی بین النهرین بوده است.ولی با افزوده شدن اهمیت سیاسی و اقتصادی مصر در دوره ی حکومت فاطمیان,در آن منطقه نیز رواج یافته است. قدیمی‌ترین بادگیرهای باقی‌مانده نیز مربوط به آغاز دوره صفوی در ایران است.

کمبود اثار معماری در این حوزه در بسیاری موارد با مدارک ادبی جبران میشود.در فرهنگ لغات ایرانی برای بادگیر از نام های دیگری نظیر بادآهنج_بادخان_بادخانه_بادخن_بادخور_بادغد_بادغر_بادنج_بادنگ_بادهنج_واتغر_وانقز_خیشود و خیشخان استفاده شده است.در اشعار برخی شعرای ایرانی نیز بادگیر با نام های مختلف به کار گرفته شده است.

 

´انواع بادگیر از لحاظ شکل بیرونی

 

بادگير يك جناحي
بسيار كوچك و محقر بر فراز محفظه‌اي، مانند سوراخ بخاري در پشت بام ساخته مي‌شود در اين روش براي پرهيز از گزند گردبادها و طوفان‌هاي سنگين، بادگير را فقط در جهت بادهاي خنك و نسيم‌هاي مطبوع مي‌سازند و جبهه‌هاي ديگر آن را مي‌بندند. در برخي موارد بادگيرهاي يك طرفه را پشت به بادهاي شديد و آزاردهنده مي‌سازند و در واقع اين بادگير عملكرد تهويه و تخليه هوا را انجام مي‌دهد.
ابعاد آن نسبت به ساير انواع كوچك‌تر و شكل آن اوليه‌تر است. اين مسير مورب (كه در بالاي بام ديده مي‌شود) پس از اتصال به كانال عمودي داخل ديوار و پنجره خروجي داخل ساختمان مانند بخاري در يك ضلع اتاق قرار مي‌گيرد و تهويه را انجام مي‌دهد. اين نمونه بيشتر در منطقه سيستان و قسمتي از شهرستان بم ديده مي‌شود.

بادگیر های دوطرفه
نوع دوم، نوع دو طرفه كه داراي دو وجه روبه‌روي يكديگر و با پنجره‌هاي بلند و باريك بدون حفاظ ساخته مي‌شود و در قسمت داخلي ساختمان به شكل يك يا دو حفره در طاقچه ديده مي‌شود. اين نمونه در سيرجان و به ندرت در كرمان ديده مي‌شود.

مصالح

مصالح ساختمانی بادگیرها را معمولا خشت خام، آجر، گل، گچ و چوب شورونه تشکیل می‌دهد.

شیوه ساختن بادگیر

معماران محلی برای ساختن بادگیر از پشت بام خانه و از جایی که مشرف به اتاق کوچکی است که برای بادگیر اختصاص داده‌اند با خشت یا آجر ،تنوره بادگیر را با مقطع مستطیل می‌چینند تا به ارتفاع معینی برسد. سپس بالای این تنوره‌ها چهار دیواره را دو چوب به شکل ضربدر «×» می‌گذارند. به گونه‌ای که دو سمت هر چوب در دو زاویه مقطع قرار بگیرد و سپس دیوارهای سمت شرق و غرب و جنوب بادگیر را دو تا پنج و دو دهم متر بالا می‌آوردند. سپس در قسمت شمال که رو به باد «اصفهانی» است با نیم خشت یا آجر نیمه به عرض شش سانتی‌متر، روی تنور را تا ارتفاع معینی می‌چینند. ارتفاع این تیغه‌ها ۴۰ سانتی‌متر بلندتر از سایر دیوارهاست.

´ساختار بادگیرها

چهار بخش عمده بادگیر شامل بدنه، قفسه، تیغه‌ها و سقف است
«پایه Pâye»  بادگیر
این تیغه‌ها را «پایه Pâye» می‌نامند که نوعی بادشکن محسوب می‌شوند و از لحاظ معماری هم فوایدی دارد. به عنوان مثال به نمای بادگیر جلوه خاصی می‌بخشد و موجب استحکام ساختمان بادگیر می‌شود، زیرا اردکان و میبد و اطراف آنها گاهی اوقات گرد بادگیر را در سمت جنوب و مشرف به کوچه می‌سازند. طبیعی است در صورت نبودن وجود پایه، به ویژه در گذشته دور که تا حدی ناامنی در منطقه وجود داشت سارقین از راه منفذ بادگیر به داخل منازل راه پیدا می‌کردند.
«چشمه» بادگیر
عرض بین دو تیغه را در اصطلاح «چشمه» می‌نامند. بین ۴۰ تا ۶۰ سانتی‌متر است. تعداد چشمه‌های هر بادگیر بستگی به عرض اتاق دارد. به طوری که برای اتاق عرض بین سه و پنج و هفت متر به ترتیب پنج و هفت و ۱۱ چشمه می‌گذارند. در این منطقه تعداد چشمه‌ها جفت نیست. زیرا برای صاحب آن خوش یمن نیست. به گفته خودشان آمد ندارد. عمق هر بادگیر یک تا دو و نیم متر است. گاه برای استحکام بیشتر بادگیر به اندازه هر نیم متر چوبی در میان دیواره‌های بادگیر کار می‌گذارند.

بادگیرهاازدوران گذشته درایران وقرن چهاردهم میلادی درخاورمیانه به اشکال مختلف واسامی متفاوت مورد استفاده بوده است. اشکال متفاوت آن چهاروجهی،هشت وجهی،(بندرعباس)ودووجهی(یزد)می باشد.اسامی آن در دوران متفاوت بادهنج،بادخوان،بادرس،و…بوده است.از بادگیرهادرابنیه سنتی مختلف مسکونی،مذهبی،وخدماتی استفاده شده است.درمناطق مسکونی سنتی شهرهای بندرعباس و…(اقلیم گرم و مرطوب)وشهریزدو…(اقلیم گرم وخشک)هنوزهم این بادگیرها کارایی دارند.دراین پروژه سعی براین شده است که به تفضیل به اهمیت وهدف ساختن بادگیرهاومکانیزم آنهاازدوران گذشته تابه امروزپرداخته شود.همچنین به ارائه مشخصات بادگیرهای مناطق مختلف وکارایی آنهادررابطه با اقلیم خاص پرداخته شده است.
استفاده از بادگیر از سنوات بسیار قدیم در ایران متداول بوده است. بادگیر ها با اشکال مختلف در شهر های مرکزی و جنوب ایران ساخته شده که هر کدام بر حسب ارتفاع و جهت باد مطلوب طراحی و اجرا شده اند. تا قبل از اختراع کولر برقی و گسترش آن در شهر های مختلف، از بادگیر در ابنیه مختلف مسکونی، مذهبی و خدماتی استفاده می شده است و هنوز هم می توان باقیمانده این بادگیر ها را در اقلیم گرم و مرطوب جنوب در شهر هایی مانند بندر عباس،یزد. بندر لنگه، قشم، بوشهر و اقلیم گرم خشک نواحی مرکزی مانند کرمان، نایین، یزد، طبس، کاشان، سمنان، اصفهان و حتی نواحی جنوب شهر تهران مشاهده نمود.
بادگیر، یک روش ابداعی ایرانی برای ایجاد فضای خنک در مناطق گرم کویری است. این دستگاه تهویه مطبوع، سالیان درازی از روزگاران دور ، فضای زندگی مردم ایران را قابل تحمل کرده است. بادگیرها معمولاً برجکهای کوچکی به صورت چهارضلعی یا چند ضلعیهای مختلف که ساختار مثلث در آنها به هیچ وجه دیده نمی شود. برج بادگیر تقریباً مرتفع‏تر از جاهای دیگر خانه می باشد.
این فایل شامل:
> چکیده
> مقدمه
> ضرورت و اهمیت بادگیر
> بادگیر چیست
> پیشینه بادگیر در ادبیات
> پیشینه بادگیر در معماری
> عملکرد بادگیر
> اندام بادگیر
> انواع بادگیر
> بادگیر اردکانی
> بادگیر کرمانی
> بادگیر یزدی
> عوامل تقسیم بندی انواع بادگیر
> مصالح ساخت بادگیرها
> بادگیرهای منحصر بفرد
> بادگیر چپقی سیرجان
> بادگیرهای آب انبارها
> بادگیرهای کشورهای دیگر
> منابع

و دیگر توضیحات……………………..

تصاویری از قسمت های از پروژه…………………

 

دانلود فایل

 

 

 


می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: 24 / 7 / 1395 ساعت: 15:16 منتشر شده است

برچسب ها : ,,,,,,,
نظرات()

نظرات


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







ورود کاربران

نام کاربری
رمز عبور

» رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری

تبلیغات

متن

پشتيباني آنلاين

پشتيباني آنلاين

آمار

آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 567
کل نظرات کل نظرات : 118
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا تعداد اعضا : 338

آمار بازدیدآمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 4343
بازدید دیروز بازدید دیروز : 375
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 434
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 38
آي پي امروز آي پي امروز : 1448
آي پي ديروز آي پي ديروز : 125
بازدید هفته بازدید هفته : 6340
بازدید ماه بازدید ماه : 33370
بازدید سال بازدید سال : 76520
بازدید کلی بازدید کلی : 1917016

اطلاعات شما اطلاعات شما
آی پی آی پی : 66.249.70.192
مرورگر مرورگر :
سیستم عامل سیستم عامل :
تاریخ امروز امروز :

درباره ما

 سایت بروزمعماران برتر
(خوش آمدید) بازدید کنندگان محترم درانتهای هر بازدید نظر های خود را ذکر فرمایید"با تشکر......... (مدیر : admin)

مطالب پربازدید

دانلود پروژه های معماری دانلود پروژه های معماری
دانلود نقشه های کامل یک فرهنگسرا شامل 3dو نقشه های کامل.فرهنگسرا شماره (1) دانلود نقشه های کامل یک فرهنگسرا شامل 3dو نقشه های کامل.فرهنگسرا شماره (1)
دانلود نقشه های اتوکدی دانشکده معماری(نما.برش.پلان.سایت.وجزیات کامل) دانلود نقشه های اتوکدی دانشکده معماری(نما.برش.پلان.سایت.وجزیات کامل)
دانلود پروژه معماری مديريت و تشكيلات كارگاهي با فرمت پاور پوینت دانلود پروژه معماری مديريت و تشكيلات كارگاهي با فرمت پاور پوینت
دانلود پروژه تحليل موزه ميلواكي اثر كالاتراوا دانلود پروژه تحليل موزه ميلواكي اثر كالاتراوا
دانلود رایگان نقشه های کامل فرهنگسرا حرفه ای دانلود رایگان نقشه های کامل فرهنگسرا حرفه ای
دانلود نقشه های کامل مهد کودک(پلان ها .نما.برش.سایت پلان) دانلود نقشه های کامل مهد کودک(پلان ها .نما.برش.سایت پلان)
دانلود پلان مدرسه و هنرستان با فرمت dwg دانلود پلان مدرسه و هنرستان با فرمت dwg
دانلود پروژه معماری دوره رنسانس با فرمت پاورپوینت دانلود پروژه معماری دوره رنسانس با فرمت پاورپوینت
دانلود نقشه فرهنگسرای زیبا و شیت بندی شده شامل پلان ها،نما،برش،سایت،پرسپکتیو ها دانلود نقشه فرهنگسرای زیبا و شیت بندی شده شامل پلان ها،نما،برش،سایت،پرسپکتیو ها
دانلود پروژه عناصر و جزئیات ساختمانی2  پاورپوینت دانلود پروژه عناصر و جزئیات ساختمانی2 پاورپوینت
دانلود پروژه ترکیب احجام در معماری دانلود پروژه ترکیب احجام در معماری
ریچارد میر خانه داگلاس و کارهای مشهورش....فروش ...دریافت نمره الف کلاس ریچارد میر خانه داگلاس و کارهای مشهورش....فروش ...دریافت نمره الف کلاس
دانلود نقشه های اتوکدی کامل موزه موسیقی .پلان.نما.برش.سایت.کامل دانلود نقشه های اتوکدی کامل موزه موسیقی .پلان.نما.برش.سایت.کامل
دانلود پروژه معماری بررسي نمونه پلان هاي مجتمع مسکونی با فرمت پاورپوینت دانلود پروژه معماری بررسي نمونه پلان هاي مجتمع مسکونی با فرمت پاورپوینت
دانلود پروژه معماری انسان.طبیعت.معماری درتمدن مصر دانلود پروژه معماری انسان.طبیعت.معماری درتمدن مصر
دانلود پروژه معماری محوطه سازی درس عناصر جزئیات با فرمت پاورپوینت دانلود پروژه معماری محوطه سازی درس عناصر جزئیات با فرمت پاورپوینت
دانلود نقشه های کامل اتوکدی مجموعه مجتمع مسکونی 1 دانلود نقشه های کامل اتوکدی مجموعه مجتمع مسکونی 1
دانلود پروژه معماری تجزیه تحلیل فیزیکی فضاهای کلی یک فرهنگ سرا دانلود پروژه معماری تجزیه تحلیل فیزیکی فضاهای کلی یک فرهنگ سرا
پروژه پاور پوینت زاها حدید برج لیلیوم کاملا تکمیل برای دریافت نمره الف پروژه پاور پوینت زاها حدید برج لیلیوم کاملا تکمیل برای دریافت نمره الف

خبرنامه

براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



پشتیبانی

جلوگیری از کپی کردن مطالب

مرجع کد و آموزش

کد هر 24ساعت یک بار پاپ آپ نیو تب باز میکند