>

رساله دانشکده هنر و معماری – پایان نامه معماری ارزان قیمت

مرجع کد و آموزش

کد هر 24ساعت یک بار پاپ آپ نیو تب باز میکند

بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما

موضوعات

نویسندگان

آخرین نطرات کاربران

سودا - ببخشید این موزه کجاس؟ - 1395/8/14
elik - مجتمع اداری تجاری - 1394/8/3/broozkad
payam_mb - دمت گرم - 1394/7/17/broozkad
nazanin - سلام پلان کودکستان نما برش سایت پلان پرسپکتیو داخلی و خارجی داشته باشه - 1393/12/14/broozkad
احمد عذاراصل - دانلود پروژه معماری سیرتحول هتل در جهان
- 1393/11/16
سهراب احسانی - با عرض سلام و خسته نباشید
من به عنوان مترون یک بیمارستان در کرمانشاه خواستار طراحی یک بخش icu در فضای 750 متر مربع با به تخت بستری هستم.
با تشکر فراوان
منتظر جوابتون هستم
پاسخ:دوست عزیز جهت هماهنگی بهتون ایمیلی زده میشه - 1393/11/16/broozkad
قیمت پرینتر - ممنون از سایت عالیتون
لایک دارین
مرسی - 1393/11/8
ali - - 1393/10/1/broozkad
سلیمی - سلام تبریک میگم وب بسیار خوبی دارید
موفق باشید
یا حق - 1393/9/28
حامد - = - 1393/9/28

امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1275
بازدید دیروز : 1864
بازدید هفته : 11194
بازدید ماه : 57465
بازدید کل : 4977182
تعداد مطالب : 525
تعداد نظرات : 117
تعداد آنلاین : 1

رساله دانشکده هنر و معماری – پایان نامه معماری ارزان قیمت

بازدید: 2438

رساله دانشکده هنر و معماری – پایان نامه معماری ارزان قیمت

رساله دانشکده هنر و معماری شامل ۳۸۰ صفحه مطالعات کامل به صورت فایل word می باشد.

رساله دانشکده هنر و معماری – پایان نامه معماری ارزان قیمت
رساله دانشکده هنر و معماری – پایان نامه معماری ارزان قیمت

توضیحات:رساله دانشکده هنر و معماریپایان نامه معماری ارزان قیمت

رساله دانشکده هنر و معماری شامل ۳۸۰ صفحه مطالعات کامل به صورت فایل word می باشد.

فهــرست مطالب
عنوان    صفحـه

فصل اول:               کلیات تحقیق
۱-۱    مقدمه     ۲
۱-۲    تعریف مساله     ۳
۱-۳    سابقه تحقیق    ۱۱
۱-۴    ضرورت انجام طرح    ۱۷
۱-۵    اهداف    ۱۹
۱-۶    نتیجه گیری    ۲۱
فصل دوم:                مبانی نظری طرح
۲-۱    مقدمه     ۲۳
۲-۲    مفاهیم نخست     ۲۴
۲-۳    آموزش معماری    ۲۹
۲-۴    آموزش معماری در جهان    ۳۲
۲-۵    سیستم ها و اهداف آموزش معماری در جهان    ۳۴
۲-۶    آموزش معماری قبل از تاسیس دانشگاه    ۳۹
۲-۷    آموزش معماری بعد از تاسیس دانشگاه    ۴۱
۲-۸    آموزش معماری در دوران معاصر    ۴۲

فهــرست مطالب
عنوان    صفحـه

فصل دوم:                مبانی نظری طرح
۲-۹    دیروز و امروز …    ۴۷
۲-۱۰   ویژگی های رشته معماری    ۵۱
۲-۱۱   گفت و گو با امروز    ۵۷
۲-۱۲    نتیجه گیری     ۵۹
فصل سوم:        بررسی نمونه های موردی داخل و خارج
۳-۱    دانشگاه هنر توکیو    ۶۱
۳-۲     دانشگاه هنر ومعماری سین سیناتی    ۶۴
۳-۳     دانشکده معماری دانشگاه شهید بهشتی      ۶۷
۳-۴     باهاوس    ۶۸
۳-۵     دانشگاه معماری لندن    ۷۳
۳-۶     مدارس معماری ایتالیا    ۷۳
۳-۷     دانشگاه معماری A.A    ۷۳
۳-۸     دانشگاه MIT     ۸۱
۳-۹     انستیتو شاهزاده ویلز    ۸۳
۳-۱۰   دانشگاه اورگن    ۸۴

فهــرست مطالب
عنوان    صفحـه

فصل سوم:  بررسی نمونه های موردی داخل و خارج
۳-۱۱    مدرسه هنر و معماری ایلینویز – فلوریدا    ۸۴
۳-۱۲     هنرستان دخترانه پاپلی خلعتبری تهران    ۹۰
۳-۱۳     نتیجه گیری    ۹۲
فصل چهارم:           اصول و ضوابط طراحی
۴-۱     مقدمه    ۹۴
۴-۲     معرفی سایت پروژه    ۹۵
۴-۳     آنالیز سایت    ۹۹
۴-۴     مشهد در یک نگاه      ۱۰۴
۴-۵     شرح برنامه دانشکده معماری و شهر سازی    ۱۱۸

فصل پنجم:               جمع بندی نهایی
۵-۱    مقدمه    ۱۴۴
۵-۲   تقسیمات اقلیمی و تیپولوژی معماری    ۱۶۶
۵-۳   نتیجه گیری    ۳۴۰

فهــرست جداول
عنوان    صفحـه
فصل سوم:         بررسی نمونه های موردی داخل و خارج
۳-۱    یافته های نمونه های انتخابی مطالعات تطبیقی مدرسه های معماری    ۱۹۰
فصل چهارم:            اصول و ضوابط طراحی
۴-۱    ابعاد کتاب بر اساس آمار کتب انگلیسی زبان    ۲۶۸
۴-۲     عرض راهروهای متقاطع    ۲۶۹
۴-۳     فضاهای آموزش نظری    ۲۹۸
۴-۴     فضاهای آموزش عملی    ۲۹۹
۴-۵     فضاهای کمک آموزش    ۳۰۰
۴-۶     فضاهای خدماتی    ۳۰۱
۴-۷     فضاهای اداری    ۳۰۲
۴-۸,۹    مجموع فضاها    ۳۰۳

فهــرست جداول
عنوان    صفحـه
فصل پنجم:    جمع بندی نهایی
۵-۱    یافته های مطالعات زمینه در مورد خصوصیات اقلیمی ساختمان    ۳۴۰
۵-۲     یافته های مطالعات زمینه در مورد سایت مجموعه    ۳۴۱
۵-۳     یافته های مطالعات پایه در زمینه کمبود ها    ۳۴۲

فهــرست تصاویر
عنوان    صفحـه
فصل اول:                کلیات تحقیق
۱-۱    نمایی از دانشکده هنر دانشگاه تهران    ۳۴
فصل سوم:       بررسی نمونه های موردی داخل و خارج
۳-۱    نمایی از دانشکده هنر توکیو    ۱۳۸
۳-۲     نمایی از دانشکده هنر توکیو    ۱۳۹
۳-۳     نمایی از کتابخانه دانشکده هنر توکیو    ۱۴۱
۳-۴     نمایی از کتابخانه دانشکده هنر توکیو    ۱۴۱
۳-۵     نمایی از اتلیه دانشکده هنر توکیو    ۱۴۲
۳-۶     نمای داخلی از دانشکده هنر توکیو    ۱۴۶
۳-۷     نمای داخلی از دانشکده هنر توکیو    ۱۴۶
۳-۸     نمایی از  دانشگاه سین سیناتی    ۱۴۷
۳-۹     نمایی از  دانشگاه سین سیناتی    ۱۴۸
۳-۱۰   نمای داخلی از دانشگاه سین سیناتی    ۱۴۹
۳-۱۱     نمای داخلی از دانشگاه سین سیناتی    ۱۴۹
۳-۱۲     نمای داخلی از دانشگاه سین سیناتی    ۱۴۹
۳-۱۳     نمای داخلی دانشکده شهید بهشتی    ۱۵۲

فهــرست تصاویر
عنوان    صفحـه

فصل سوم:        بررسی نمونه های موردی داخل و خارج
۳-۱۴     مدرسه باهاوس    ۱۵۵
۳-۱۵     مدرسه باهاوس    ۱۵۷
۳-۱۶     نمای داخلی مدرسه باهاوس    ۱۵۸
۳-۱۷     دانشکده A-A لندن    ۱۶۱
۳-۱۸     کلاس هاس بررسی و انتقاد دانشکده A-A لندن    ۱۶۳
۳-۱۹   کلاس  عملی دانشکده A-A لندن    ۱۶۳
۳-۲۰     کارگاه دانشکده A-A لندن    ۱۶۴
۳-۲۱     آتلیه دانشکده A-A لندن    ۱۶۵
۳-۲۲     آتلیه دانشکده A-A لندن    ۱۶۶
۳-۲۳     نمونه کارهای دانشجویان  دانشکده A-A لندن    ۱۶۷
۳-۲۴     نمونه کارهای دانشجویان  دانشکده A-A لندن    ۱۶۷
۳-۲۵     نمونه کارهای دانشجویان  دانشکده A-A لندن    ۱۶۸
۳-۲۶     نمایی از دانشگاه MIT    ۱۶۹
۳-۲۷     نمایی از دانشگاه MIT    ۱۷۰

فهــرست نقشه ها

عنوان    صفحـه

سایت پلان    ۳۴۳
پلان طبقه همکف    ۳۴۴
پلان طبقه اول    ۳۴۵
پلان طبقه دوم    ۳۴۶
پلان ستون کذاری    ۳۴۷
پلان تیرریزی    ۳۴۸
نمای جنوبی و شرقی    ۳۴۹
برشA-A  ,  B-B       ۳۵۰

فایل مطالعات به صورت word می باشد.

   فصل اول

1- 1 مقدمه

آغازی بر تحقق ایده ی طراحی دانشکده معماری و شهرسازی

هنر قدرت هنرمند در نمایاندن احساس واندیشه خود است،به این ترتیب معمار به عنوان یک هنرمند موظف به ساماندهی فرم های مبتنی بر این ادراک خواهد بود که می تواند شامل اشکال و عملکردهای نوین وحاوی معانی ضمنی خود باشد .تعریف کردن مجموعه ای تحت عنوان دانشکده هنر ومعماری ،موضوعی که شناخت مفهومی آن گریبانگیرچالشی عمیق در سطح جامعه ما و حتی جهان است.کاری بس دشوار و نیازمند فضایی است که حداقل پیشینه اخلاقی آن بدون ابهام باشد. دانشکده هنر ومعماری در چنین جامعه ای در جهت تربیت علاقمندانی است که به نوعی خود را در مسیر این شناخت قرار داده اند.از سوی دیگر نیاز به آموزش معماری وشهرسازی در عصر امروز که از آن به عنوان عصر ارتباطات یاد می شود نیازی است برای پاسخگویی در رسیدن به کیفیت برتر برای آرامش انسانها.

 

آنچه که امروز ما از آن به عنوان معماری یاد می کنیم در حقیقت یا وامدار گذشته خودمان است ویا از آن سوی مرزها بر ما وارد گشته است .عکس العمل ها در مواجه با این گونه دگرگونی که این چنین بر ما وارد می شود باید به گونه ای باشد که پیوند انسانها را با گذشته خود نابود نسازد.نیاز به آموزش معماری برای کسانی که می خواهند به چهار چوب این فن وهنر متعهد باشند امری است ضروری تا آگاهانه وازروی اختیاربه تشریح وتعدیل آنچه که بر آنها وارد می شود بپردازند.این امر میسر نیست مگر با احاطه بر این هنر گرانقدر که ارتباطی مستقیم با انسان وچگونگی رفتارهای ایده آلیستی این موجود توانا دارد. در این تحول آموزش معماری نه تنها باید در جهت وارداتی به تربیت افرادی بپردازد که خود مبدع و طراح و مدرک چهارچوب آنچه بر انسان می گذردباشد.در جایگاه کنونی این امر به نحو احسن میسر نخواهد شد مگر در سایه یک آموزش آکادمیک در جهت متعالی تمام عوامل یاد شده.

 

موضوع فضا و امکانات آموزش معماری نقش مهمی را در عرصه فعالیت های مربوطه به این رشته بازی می کند وصد البته در بسیاری از مراکز آموزشی ایران به شکل مطلوب مورد بررسی وتوجه قرار نگرفته است.آموزش مطلوب معماری اگر در بستر مناسبش تحقق پذیرد ،سبب خواهد شد ذهن معماران جوان ودانشجویان معماری بارور شده و با کوشش در این راه دست به تولید اثر زنند و در پیشبرد لبه علم معماری ایران – کشوری که معماری گذشته اش مولف بوده - موثر باشند.

 

در طول دوران تحصیل نیاز به فضاهای استاندارد و مطابق با نیازهای آموزشی، فضاهای استراحت، تئاتر، بحث و گفتگو در جوامع حاضر در کشورمان حس می­شود و برای دانشجویان رشته های هنر و همچنین معماری پاسخگویی به این نیازمندی ها علاوه بر ایجاد لذت بصری، در شکوفا کردن قوه تخیل و خلاقیت بیشتر، نقش مهمتری ایفا می­کند. در این پروژه سعی شده است علاوه بر طراحی فضاهای آموزشی مناسب، تا حدودی زمینه مطلوبیت و دلنشینی مجموعه از نظر جنبه های زیبایی شناختی ایجاد شود. سعی شده میحطی سرشار از سرزندگی و پویندگی با انتخاب عناصر، حرکات و فضاهای خاص طراحی شود و در کنار آن فضاهایی برای لحظات آرامش، تفکر و تعقل، گرد هم آنی، تفریح و تنوع، رفع خستگی و استراحت و شکوفایی خلاقیت برای دانشجویان قرار گیرد. با فارغ از دغدغه­هایی به محیط بیرون و کار به پرورش روح زیبایی شناسی و قوه تخیل خود بپردازیم.

 

این مطالب از بعدی وجه تمایز موضوعات هنری از غیرهنری است و حساسیت آموزش رشته هایی را همچون معماری نشان می­دهد. از طرفی معماری شامل تمام محیط فیزیکی است که زندگی بشری را احاطه می­کند و تا زمانی که عنصری از اجتماع متمدن هستیم نمی­توانیم از حیطه آن خارج شویم، زیرا معماری عبارت از مجموعه تغییرات و تبدیلات مثبتی است که هماهنگ با احتیاجات بشر روی سطح زمین ایجاد شده است. و تنها صحراهای دست نخورده از آن مستثنی هستند.

 

بنابراین مسئولیتی حساس و ظریف بر عهده دانشکده­ای معماری کشور میباشد آیا این حساسیت در طراحی فضای آموزشی آن تأثیری می­گذارد؟

1-2 تعریف مساله

صاحبدلی به مدرسه آمد ز خانقاه
گفتم میان عابد و عالم چه فرق بود
گفت آن گلیم خویش در میبرد ز موج
  بشکست عهد صحبت اهل طریق را
تا اختیار کردی از آن این طریق را
وین سعی می­کند بگیرد غریق را

1-2-1 درباره معماری

آیا گفتگو درباره معماری ارزشی دارد؟ درعرصه عمل است که ارزش معماری معلوم خواهد شد یعنی معماری خواهد توانست بی واسطه منتقدان و هنرسنجان، خود با مردم با قلب و روحشان سخن بگوید؟

تا بنائی برپا نشود معماری ظهور پیدا نمی­کند و گویا روزگاری بوده است که برای تذکر ارزش آن زیاده از الفاظی کوتاه چون زیبا، موزون یا با شکوه بر زبان نمی رفته و پیداست که اگر روزی طبع زیباپرستی از کار باز ایستد از تحلیل و استدلال کاری برنخواهد آمد، اما افزون بر اینکه از روزگار قدیم آموزش هنر و از جمله معماری با تعریفها و معیارهایی همراه بوده موجبات جدیدی برای بحث درباره معماری پیدا شده است.

یکی اینکه از روزگار ما روزگار سیطره علم تحلیلی است و عرصه هنر هم از آن برکنار نمانده، دیگر اینکه معماری در دامان حرفه و حرفه در دامان فرهنگ رشد می­کند و امروز که حرفه در تکنیک و فرهنگ در مردم پذیری داخل شده است، معماری هم بیش از پیش موضوع نقد وتفسیر قرار گرفته و آخر آن که نقد و تفسیر در فضای مردم پذیری به قیل و قال تنزل یافته، صفای دریافت بی واسطه را مکدر کرده است.

معماری در حقیقت گهواره رشد بشریت بوده و هست و معماران سازنده این مهد بشریتند آن چنان که جسم نوزاد بشر درگهواره به آسودگی امکان رشد و نمو می­یابد. جسم و روح بشریت نیز در بستر معماری مجال نمو و بالندگی خواهد یافت.

در جوامعی که ارزش این بستر مادی تکامل بشر و ارزش معماری و بهای تک تک عناصر و جزء جزء بدنه­ها و سطوح فضاهای آن شناخته شده است. بهای کار معماران نیز به درستی سنجیده و محترم شمرده می­شود و حاصل پویایی هر چه بیشتر معماری و تکاپوی معماران آن جامعه برای بهبود کیفی و کمی معماری در سطح جامعه بومی و حتی در مقیاس جهانی است. جامعه ایران در گذشته و حال دارای معماران بنام و گمنامی بوده است که در تلاش و کوشش در این راستا بوده و هستند و اینکه تا چه حد موفق بوده­اند و عوامل رشد معماران و یا عوامل بازدارندۀ تلاش و پیشرفت آنان چه بوده و هست جای تفحص بسیار دارد.

شناخت این عوامل و تأثیر آن بر محیط آموزشی این گروه خاص اجتماع می­تواند در جهت طراحی فضاهای مستعد مفید واقع شود.

معماری و شهرسازی در هر کجای دنیا با فرهنگ شیوۀ زندگی و اقلیم ارتباط ناگسستی دارد و معماری مطلوب آن است که بتواند با مسائل مادی و معنوی جامعه هماهنگ باشد و چنانچه نتواند پاسخگوی وجه هنری و روانی سرزمین و مردم آن باشد با شکست مواجه خواهد شد.

با توجه به آنکه یک معمار چه در دوران تحصیل و حتیدر زندگی حرفه­ای خویش همواره می­کوشد تا با توجه به توانایی­های طراحی خویش فضای شایسته متناسب با احتیاجات مادی و معنوی انسان را خلق کند، بنابراین فضای تربیتی چنین شخصیتی نقش بسیار مهم و حیاتی در پرورش استعدادهای وی داشته است و چون زمانی زیادی از زندگی هر دانشجوی رشتۀ معماری در دانشکده سپری می­شود این مکان بایستی از غنا و انعطاف و تنوع لازم برخوردار بوده باشد. چه بسا که یک فضای غنی و باارزش بتواند نقش پرورش اذهان را ایفا کند همانطور که فضاهای معمارانه سنتی ما نیز تأثیر بسزایی در فرهنگ و پرورش افکار انسانها داشته است که در محیط­های شهری این تأثیر عیان است.

 

بر همه واضح است که تأثیر محیط بر تربیت انسانها و بالعکس تأثیر تربیت انسانها بر محیط بسیار چشمگیر است که البته ما بیشتر درصدد کمک گرفتن و ایده گرفتن از فضا و محیط جهت بهبود کیفیت روند آموزش و یا بهتر بگوییم پرورش و تربیت دانشجویان هستیم.

در این محیط است که انتظار می­رود هنرمندان طراح و توانمند تربیت شوند که بتوانند به جامعه و مردم و فرهنگ غنی خویش خدمت کنند.

 

1-2-2 هنر بودن معماری

به یک معنی هنر عنصر لازم همه ساخته­های تمدنی است و یک معنی، گوهر کیمیایی است خاص آفرینشهای شورانگیز، منازعه بر سر هنر بودن یا چگونه بودن معماری هم از اختلاف در تمایل به یکی از این دو جانب برمی­خیزد. کدام ابزار و وسیله را می توان تصور کرد که در ساختن آن هنر بکار نرفته باشد؟ بحث بر سر ماهیت هنر موجود در یک صندلی و هنر موجود در یک قطعه شعر است.

آیا اگر شعر و موسیقی و نقاشی و مجسمه هم به اندازه لباس و مسکن و اسباب منزل و ضرورت وفور پیدا می­کردند همچنان در مقام و منزلت کنونی باقی می­ماندند؟ یا چه آزمونی می­توان ماهیت و مقام هنری مصنوعات و آفرینشهای گوناگون را سنجید؟ کاربرد مهارت و چیره دستی، انگیزش آفرین و تحسین و تحریک عواطف و احساسات نشانه یا ملاک یا وسیله آزمون هستند که هر کسی آنها را تجربه کرده است. این نشانه­ها مستقل از هم نبوده، برخی پیامد یا مؤید برخی دیگرند. هر ساخته تمرین ساده یا آفرینش شگفت آور همه یا بعضی از این نشانه ها را دارد.

همه پیشه ها و صنعت ها که ساختن و آماده کردن و ابزارهای مورد احتیاج جامعه را عهده دارند به مهارت نیازمندند. با مهارت و تسلط است که ماده خام به وسیله ای کارساز و شکیل تبدیل می­شود. چه معماری که کالائی همگانی است و چه موسیقی و نقاشی و مجسمه که چنان نیستند. در این ملاک شریک اند.

دومین نشان، آفرین و تحسینی است که بی اختیار نثار سازنده و آفریننده آن وسیله کارساز و شکیل می­کنیم. محرک این آفرین و تحسین بی اختیار جز ادراک مهارت هنری مستمر در اثر ساخته شده نیست باید ذوق یا حسی درآدمی وجود داشته باشد که سودمندی توأم با زیبائی وسایل و ابزارهای را ادراک کند. علاوه بر این اتحاد سودمندی و زیبایی که در دوره هایی از تاریخ رو به تکامل داشته و در دوره هایی دیگر به انحطاط گرائیده حاکی از کمال جوی قوه ادراک در سایه تجربه و تربیت است.

 

برگردیم به معماری، معماری هنری است همگانی و ضروری و باید اصیل و معتدل باشد، ما خصوصیتی یگانه آن را از همه هنرها متمایز می کند و آن اینکه معماری خانه و مأمن انسان و ادامه و مکمل و در عین حال رقیب طبیعت است. انسان در معماری پناه می­جوید و خانه می­کند و همان حال روزنه­ای به طبیعت می گشاید و اگر روزنه را هم ببندد فضای درونی را با نقش خاطره های آن می­آراید. معماری هنری است که در عین حال نمایشگاه و موزه هنرهای دیگر است و در طول زمان با بسیاری از آنها آمیخته و ادغام شده است. ضرورت و تزیین و تجمل در معماری چندان قابل تفکیک نیستند، اما آنچه مسلم است اینکه هدف معماری جز یک عواطف و احساسات و ایجاد شور و هیجان نیست مگر در مواردی که معماری با هنری از این نوع آمیخته ثبت و ادغام شده است.

ضرورت و تزئین و تجمل در معماری چندان قابل تفکیک نیستند. اما آنچه مسلم است اینکه هدف معماری تحریک عواطف و احساسات و ایجاد شور و هیجان نیست، مگر در مواردی که معماری با هنری از این آمیخته باشد، مانند یادبود قهرمانان با حوادث تاریخی که بیش از آنکه معماری باشد مجسمه است و بهتر است کار آن به مجسمه ساز سپرده شود و هر جا که لازم است معمار به او کمک کند، یا معماری به این کار بزند که مجسمه ساز هم هست. بعضی از بناهای عمومی نیز مانند مقر قوای حکومتی با نمایش عظمت و فاصله و بعضی دیگر مانند شهرداری، مسجد، مدرسه و موزه و امثال آنها با نمایش الفت جوئی برندگی مناسبت دارند. البته این گونه مناسبتها هم با تغییرات معتقدات و روحیات مردم دستخوش دگرگونی می­شوند. خلاصه اینکه در معماری بعضی از انواع بناها علاوه بر ملاکهای اول و دوم، ملاک سوم یعنی ایجاد تأثیر در عاطفه و احساس هم مورد انتظار است. اما این ملاک در آنها غلبه ندارد و آنجا هم که وجود آن لازم و اثربخش است، نقش تکمیل­کننده دارد نه نقش اصلی.

باید جستجو کرد نه در شورآفرینی و تحریک عواطف بر پایه این تلقی است که هنر با پیشه و مهارت خاستگاه معنائی واحد پیدا می­کند وقتی که می­گوئیم پیشه او، هنر او یا مهارت او نجاری آهنگری یا معماری است.

قرار دادن معماری در زمره هنرهای زیبا که با همنشین کردن آن با نقاشی و مجسمه سازی در یک خانواده و بیرون کردن بقیه حرف و صنایع از این خانواده شروع شد زمینه ساز انحراف معماری از خط مستقیم پرورش مهارتهای ساختمانی و مهندسی و گرایش آن به تبعیت از مبانی هنری نقاشی و مجسمه و خط مقوله زیبائی که وجه مشترک همه هنرها و مخصوصاً هنرهای بصری است . با اغراض خاص هنرهای به اصطلاح شورانگیز شد.

هیچ گاه آموزش مهارتهای ساختمانی به معمار کنار گذاشته نمی­شود، مهندس علمی مهارتهای ساختمانی با صنعت ساختمان (مصالح و تکنولوژی) و معماری نظریه پرداز سه جریانی بودند که در معماری جدید غرب مشارکت داشتند. با این تجزیه سه گانه یا همکاری سه جانبه در غرب هم چندان خوش فرجام نبود و معماری نظریه پرداز، چه در آغاز و چه اکنون، نتوانسته است نقشی انسجام دهنده بازی کند.

 

در واقع مهارتهای ساختمانی و صنعت ساختمان نه تنها مهندسی علمی را راه نبرد بلکه در مقابل چهره انقلابی و نجات دهنده آن خود را باخت و آرام ارام تحلیل رفت. معماری نظریه پرداز هم بدون تکیه بر صنعت و مهارت ساختمانی و بدون داشتن اعتماد به نفس با نگاهی سطحی به تجربیات غرب چشم دوخت.

 

1-2-3 تعلیم و تربیت معمار

تعلیم و تربیت معمار، نه تدریس معماری، باید معمار باز آورد (و از بالاتر انسان) تعلیم یعنی علم­آموزی در اینجا یعنی آموختن دانش مربوط به معماری، معماری از طرفی با انسان زاده شده و با او زندگی می­کند انسان را دربرمی گیرد و در جسم و روحش اثر می گذارد اثری بس شدید و عمیق و از طرف دیگر، در اجتماعی نسل میراث فرهنگی و انسانیت است بسیارند آثار معماری که قرنها مانده­اند و هنوز هم قابل استفاده­اند و عمرشان به بیش از هزار سال هم می­رسد.

پس معماری از لحظه­ای که تصمیم ایجاد و خلقش در فکر یکنفر نطفه می­بندد، تا بعد از مرگش بیشتر از هر مصنوع دیگر با انسان در تماس مستمر است، انس و علاقه فرهنگی ایجاد می­کند و با انسان در تأثیر متقابل و مستقیم است، یعنی انسان برترین و اساسی­ترین عامل است و در معماری، از قبل از تولد تا بعد از مرگ و چنین مصنوعی باید از انسانیت سرچشمه بگیرد و با انسانیت عجین شود و برای انسان و انسانیت باشد. تعلیم عملی معماری باید تا بعد چهارم و حتی بالاتر پیش برود. ماکت بعد سوم کار است. مسائل پیچیده دیگر باید به آن اضافه شود. روابط اجزاء مصالح حجم­هایش با همدیگر و رابطه خودش با محیط اطراف و بازمان خود نیز مورد مطالعه قرار گیرند و مثمر ثمر گردند.

 

حالت دنیای منزوی را برای خود نگهداشته، شاگرد معماری از زندگی رفتار مردم بی خبر است آنچه که در زندگی رخ می دهد را لمس نمی­ند و با مردم زمانه خود در رابطه نیست. شاگرد تماسش به دوستان، همردیفان، همسایگان و احیاناً معلمش ختم می­شود، در قلب اجتماع نیست و معمار می­شود. در حالیکه با و حیات انبوه مردم کوچه و بازار آشنائی ندارد. در نتیجه آنچه که می سازد، ناآشنا، ناهنجار، غلط و غیرقابل استفاده از آب درمی­آید. معمار باید پیوند آشنا با مردم زمانه خود داشته باشد با آنها اختلاط کند و با زندگی، روحیات عقایدشان از نزدیک آشنا شود، شناخت فرهنگ محیطی که در آن اثر معماری زائیده می­شود جزء پایه­های مطالعاتی است.

مفاهیم انسانی، موقعیت جغرافیائی فلسفه است، اقتصاد و تکنولوژی است و هنر است که خود از یک سو با عواطف اجتماعی دارد. تربیت معمار بعهده دانشکده نیست. تربیت یک نفر مهندس و شیمیست بعهده دانشکده است. از دانشکده شروع می­شود و باتکاء مقداری معلومات اولیه در مورد معمار چنین نیست. کسیکه وارد رشته معماری می­شود باید مایه، استعداد و پایه­ای اساسی مباحث معماری، معلومات عمومی و اجتماعی داشته باشد و اینها را باید تعلیمات قبل از دانشگاهی فراهم کند و متأسفانه قبل از دانشگاهی ما از مباحث معماری و آنچه که پایه و مقدمه­ای برای تعلیم و تربیت باشد اثری نیست.

 

باید به معمار تعلیم داد که یک اثر معماری را با چشم می­توان ارزیابی کرد، پا را فراتر از مشاهدات عینی نمی­گذاریم، در صورتی که مشاهدات و ارزیابی ها باید ذهنی باشد نه عینی.

معماری پدیده­ای فیزیکی نیست بلکه پدیده­ای معنوی و وسیله­ای برای پیشبرد سطح فرهنگ اجتماعی است.

معماری از یک سو به مسائل عینی و از سوی دیگر به ذهنیات و روح انسانی وابسته است که این دومی تابع نامعین است و یا حداقل تا به امروز شناخته نشده است.

معمار امروز مثل بقیه، آدمی است صاحب فرهنگ قطعه قطعه شده، صاحب اخلاق متزلزل صاحب ترجیح غیرمنطقی – آدمی است مصرف کننده و محصولاتی که مصرف می­کند بسیار متنوع چه بسا بسیاری از آنها زائد است. فقط فکر می­کند خوشبختی و تکامل در رفاه بیشتر است و رفاه بیشتر از مصرف بیشتر ناشی می­شود.

 

خوب امروزه می­خواهیم معمار تربیت کنیم دانشکده­های ما مجبور هستند با ضوابط جامعه حرکت کند برای اینکه تعلیم دهنده ها هم از جامعه خودمان هستند. قضیه به طوری به دور تسلسل می­افتد. مردم ما را می سازند و ما مردم را.

جامعه­ای که سریع پیش می­رود فوراً احتیاج به ساختمان دارد. دانشکده معماری فوراً باید معمار تربیت کند. نه تبع فوراً کنکور تربیت داده می­شود و فوراً 60 نفر جای خالی هست این انتخاب طبیعی نیست نتیجه اینست که مؤسسه­ای مقداری ضوابط عده­ای یاد می­دهد و آنها را به صورت تکنسین هایی با الگوهای فرهنگی درمی­آورد. اینها ادعای معماری دارند ادعای مواجهه با متافیزیک فرهنگی و روابط اجتماعی و تبدیل آن به فیزیک و عینیت مادی (ساختمان) ولی فقط کارگرانی هستند که مقداری قوانین می­دانند.

روشن است که سرتاسر شهر را که نگاه کنیم و عکس العمل این ترتیب دیده می­شود هزاران مشکل و هزاران تناقض در یک نقطه شهر تمام ساختمان از شیشه است کنارش تماماً بسته، اولی کاملاً آمریکائی است دومی بی شباهت به کارهای ایتالیائی نیست و سومی که از همه خنده­دارتر است شبیه بناهای باستانی یونان است این ترجیح ها ریشه فرهنگی دارد و معماری که اولی را ترجیح می­دهد از فرهنگی دیگر تغذیه شده و دومی از یک یدیگر و همه درد در پشت ریشه گلی است. برای آنکه ما خودمان را نمی­شناسیم.

اشکال اساسی ما فرهنگ است به تکنیک ما ، باد فرهنگ و یا مغز اگر کار کنیم از تکنیم می­توانیم استفاده بریم و گرنه تکنیک تنها یک شوخی است به درد آدم بی تصمیم و بی فرهنگ و بدون آموزش لازم و بی منطق نمی­خورد.

1-2-4 نگرشی به روش آموزش معماری در گذشته و حال

در کشور ما تا قبل از رواج روشهای جدید در سالهای اخیر آموزش معماری نیز مانند بسیاری ارزشها به روش انتقال تجربه در حین انجام کار عملی از طرف استاد به شاگرد صورت می­گرفت. معماری در روش سنتی آن به عنوان فن ساختمان مطرح می­شد و در مورد اصول فلسفه و جنبه­های نظری آن به شکل یک سری الگوهای مشخص و مقدس و بدون تغییر که عصاره تجربیات نسلهای پیشین و نشأت گرفته از اصول فرهنگی و عقیدتی آن بود بعنوان قوانین لایتغیر مورد پذیرش نسلهای بعدی قرار گرفته و بکار بسته می­شد. ابتکار و بدعت گذاریها خارج از چهارچوبهای فکری پذیرفته شده مورد قبول واقع نشده و هر گونه تغییر جزئی تا زمانی که جا افتاده و به صورت اصل پذیرفته شود، احتیاج به گذشته سالها و گاه چندین نسل داشت.

فایل مطالعات به صورت word می باشد.

خرید آنلاین و تحویل گرفتن بلافاصله فایل در ایمیل خود
خرید آنلاین و تحویل گرفتن بلافاصله فایل در ایمیل خود

 

برای خرید این پروژه می توانید بر روی دکمه خرید کلیک کرده و هزینه را پرداخت نمایید، به محض اتمام خرید لینک دانلود برای شما فعال می گردد ( راهنمای خرید )

تخفیف ویژه 35000هزار تومان

تخفیف ویژه 30000هزار تومان 

دانلود پایان نامه در این صفحه

 


می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: 8 / 6 / 1390 ساعت: 10:56 منتشر شده است

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
نظرات()

نظرات


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







ورود کاربران

نام کاربری
رمز عبور

» رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری

تبلیغات

متن

پشتيباني آنلاين

پشتيباني آنلاين

آمار

آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 525
کل نظرات کل نظرات : 117
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا تعداد اعضا : 333

آمار بازدیدآمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 1275
بازدید دیروز بازدید دیروز : 1864
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 128
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 186
آي پي امروز آي پي امروز : 425
آي پي ديروز آي پي ديروز : 621
بازدید هفته بازدید هفته : 11194
بازدید ماه بازدید ماه : 57465
بازدید سال بازدید سال : 57465
بازدید کلی بازدید کلی : 4977182

اطلاعات شما اطلاعات شما
آی پی آی پی : 54.227.6.156
مرورگر مرورگر :
سیستم عامل سیستم عامل :
تاریخ امروز امروز :

درباره ما

 سایت بروزمعماران برتر
(خوش آمدید) بازدید کنندگان محترم درانتهای هر بازدید نظر های خود را ذکر فرمایید"با تشکر......... (مدیر : نویدآسفی)

مطالب پربازدید

دانلود پروژه های معماری دانلود پروژه های معماری
دانلود نقشه های کامل یک فرهنگسرا شامل 3dو نقشه های کامل.فرهنگسرا شماره (1) دانلود نقشه های کامل یک فرهنگسرا شامل 3dو نقشه های کامل.فرهنگسرا شماره (1)
دانلود نقشه های اتوکدی دانشکده معماری(نما.برش.پلان.سایت.وجزیات کامل) دانلود نقشه های اتوکدی دانشکده معماری(نما.برش.پلان.سایت.وجزیات کامل)
دانلود پروژه معماری مديريت و تشكيلات كارگاهي با فرمت پاور پوینت دانلود پروژه معماری مديريت و تشكيلات كارگاهي با فرمت پاور پوینت
دانلود پروژه تحليل موزه ميلواكي اثر كالاتراوا دانلود پروژه تحليل موزه ميلواكي اثر كالاتراوا
دانلود رایگان نقشه های کامل فرهنگسرا حرفه ای دانلود رایگان نقشه های کامل فرهنگسرا حرفه ای
دانلود پلان مدرسه و هنرستان با فرمت dwg دانلود پلان مدرسه و هنرستان با فرمت dwg
دانلود نقشه های کامل مهد کودک(پلان ها .نما.برش.سایت پلان) دانلود نقشه های کامل مهد کودک(پلان ها .نما.برش.سایت پلان)
دانلود نقشه فرهنگسرای زیبا و شیت بندی شده شامل پلان ها،نما،برش،سایت،پرسپکتیو ها دانلود نقشه فرهنگسرای زیبا و شیت بندی شده شامل پلان ها،نما،برش،سایت،پرسپکتیو ها
دانلود پروژه ترکیب احجام در معماری دانلود پروژه ترکیب احجام در معماری
دانلود پروژه عناصر و جزئیات ساختمانی2  پاورپوینت دانلود پروژه عناصر و جزئیات ساختمانی2 پاورپوینت
دانلود پروژه معماری دوره رنسانس با فرمت پاورپوینت دانلود پروژه معماری دوره رنسانس با فرمت پاورپوینت
ریچارد میر خانه داگلاس و کارهای مشهورش....فروش ...دریافت نمره الف کلاس ریچارد میر خانه داگلاس و کارهای مشهورش....فروش ...دریافت نمره الف کلاس
دانلود نقشه های اتوکدی کامل موزه موسیقی .پلان.نما.برش.سایت.کامل دانلود نقشه های اتوکدی کامل موزه موسیقی .پلان.نما.برش.سایت.کامل
دانلود پروژه معماری انسان.طبیعت.معماری درتمدن مصر دانلود پروژه معماری انسان.طبیعت.معماری درتمدن مصر
دانلود پروژه معماری بررسي نمونه پلان هاي مجتمع مسکونی با فرمت پاورپوینت دانلود پروژه معماری بررسي نمونه پلان هاي مجتمع مسکونی با فرمت پاورپوینت
دانلود پروژه معماری محوطه سازی درس عناصر جزئیات با فرمت پاورپوینت دانلود پروژه معماری محوطه سازی درس عناصر جزئیات با فرمت پاورپوینت
پروژه پاور پوینت زاها حدید برج لیلیوم کاملا تکمیل برای دریافت نمره الف پروژه پاور پوینت زاها حدید برج لیلیوم کاملا تکمیل برای دریافت نمره الف
دانلود نقشه های کامل اتوکدی مجموعه مجتمع مسکونی 1 دانلود نقشه های کامل اتوکدی مجموعه مجتمع مسکونی 1
دانلود پروژه معماری تجزیه تحلیل فیزیکی فضاهای کلی یک فرهنگ سرا دانلود پروژه معماری تجزیه تحلیل فیزیکی فضاهای کلی یک فرهنگ سرا

خبرنامه

براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



پشتیبانی

جلوگیری از کپی کردن مطالب

مرجع کد و آموزش

کد هر 24ساعت یک بار پاپ آپ نیو تب باز میکند